Riik kärbib 2025. aastal kultuuri/sporditoetusi ja üldse on korraldajatel raske aru saada, mis kanaleid pidi ja tegevuste tulemusena nii väikesed kui suured toetusrahad liiguvad ja tekivad. Sponsorid on kadunud või paremal juhul muutunud eriti kokkuhoidlikuks ja ettevaatlikuks, tuues põhjuseks kas ebakindlad ajad maailmas, ettevõtte raske majandusseisu või ka osade rahaküsijate ebaeetilise käitumise esitatavate eelarvete ja aruannete koostamisel. Publiku käest on pileti vastu üha keerulisem raha saada. Tulemusena on kultuuri- ja spordisündmused ning nendega seonduv loomemajandus 2025. aastal seisus, kus arvukad väikesed ja suured avalikud üritused jäävad toimumata või virelevad piiripeal toimudes pigem inertsist kui korraldajate motiveeritusest. Uutel tulijatel sektoris saab olema eriti keeruline, sest kuidas teha korralikku avalikku üritust ilma rahata?
Kas raha on maailmast otsa saanud või ei oska me seda üles leida? Miks on nii, et mõnedel on küll (kunagi ei ole piisavalt!) aga enamikel kas napib või ei ole üldse? Kas terve põlvkond kes on harjunud toetusi saama, ehitavad oma korraldus- ja ärimudeli jätkuvalt riigi ja KOV rahastuse peale? Kui üritus tuleb majanduslikult toime, siis kas on üldse eetiline toetusi küsida ja hankida ning miks sellistele üritustele üldse toetusi avalikust rahast antakse? Kui üritusel ei ole piisavalt huvilisi osalejaid, kes on valmis osalemise eest tasuma, siis kas ja miks peaks avaikust rahast seda toetama? Kuidas mõõdetakse avaliku toetusraha kasutamise tulemuslikkust? Kuidas toetusmeetme loojad eristavad osavaid lobiste toetusi ka tegelikult vajavast olukorrast mille jaoks meede luuakse? Kas avaliku toetusraha baasil loodud üritusel peab olema õigus ja võimalus ka erasektorist lisaks raha küsida? Kuidas praktikas saada raha sponsorilt ja ka publikult kellel seda ju tegelikult on? Kus see raha siis on millega olulisi ja uhkeid kultuuri- ja spordivaldkonna sündmuseid Eestis korraldada? Olgu meile inspiratsiooniks iidne rahvatarkus "Kes otsib, see leiab!", saame koosolekul kokku ja asume asja kallale!
KOOSOLEKUL ON OODATUD OSALEMA
- kultuuriürituste korraldajad;
- spordiürituste korraldajad (spordiklubid, maakondlikud spordiliidud, spordiühendused, spordialaliidud);
- omavalitsuste kultuuri-, spordi- ja noorsootöötajatest ürituste korraldajad);
- kultuuri- ja spordirajatiste juhid;
- ettevõtete reklaami- ja sponsorsuhete juhid;
TOIMUMISE KOHT JA AEG
Koosolek toimub Tallinna Ülikooli Auditorium Maximum saalis ja veebis Zoom keskkonnas, neljapäeval, 27. märtsil 2025, kell 09.30-16.00.
Koosolek toimub Eesti keeles.
AJAKAVA
08.30 - Avatakse pääs koosolekusaali, aatriumis tervitusjoogid ja suupisted
09.30 - XXX (partner täpsustamisel) esitleb: üllatusesineja
09.35 - Avateema: Kas üldse ja miks on oluline kultuuri- ja spordisündmuseid riigis korraldada? Esineb Karel Kulbin (Tallinna Ülikooli rekreatsioonikorralduse nooremlektor).
10.00 - Riigi poolt toetusena investeeritud iga 1€ toob tagasi mitmekordselt. On see tõesti nii, kellele ja kuidas? Esineb Tarvi Pürn (Kultuuriministeerium, spordi asekantsler).
10.30 - Kuskohast tekib riigis jagatav kultuuri- ja spordiraha? Mis põhimõtete alusel saab raha taotleda või jagatakse? Mis summas ja mitmele üritusele eraldati eelmisel (2024) aastal ja mis summas on plaanis 2025 vahendeid eraldada? Kuidas antava toetuse tulemust mõõta?
- Kultuuriministeerium Esinevad Katre Väli (kunstide osakonna juhataja loomingu asekantsleri ülesannetes) ja Margus Klaan (spordi osakonna juhataja)
- Majandus- ja Kommunikatsiooniministeerium (Ettevõtluse ja Innovatsiooni Sihtasutus) Esineb: Külli Kraner (MKM, turismi valdkonnajuht)
- Eesti Kultuurkapital Esineb Margus Allikmaa (juhataja)
- Kohalik omavalitsus Esineb: Urmas Sukles (Haapsalu linn, linnapea)
11.30 - "Need salapärased projektirahad" Kumb on enne kas muna võ kana: Kas kuskil on loodud projekt ja ette nähtud raha selle teostamiseks või mõtlen korraldajana välja projekti ja otsin sellele rahastust? Kuidas projektide info potentsaalsete taotlejateni jõuab? Kas koostada/kirjutada ise või palgata eeldatavalt pädev kirjutaja? Konkreetsed näited. Esinevad Urmo Merila ja Tiina Sams (Riigi Tugiteenuste Keskus).
12.15 - Toetused - kas toetusraha jõuab nendeni kes seda päriselt vajavad või on see eelkõige oskajate küsijate targa äriplaani osa? Esineja(d) avaldame märtsikuus.
13.00 - Lõuna Tallinna Ülikooli kohvikutes, sirutuspaus
Astrarium Kohvikuteala menüü (lisamisel)
Kohvik Oaas menüü (lisamisel)
Kohvik Nova menüü (lisamisel)
13.45 - XXX (partner täpsustamisel) esitleb: üllatusesineja
13.50 - "Veel üks pilet" ehk: Tee korralik sündmus, inimesed ostavad pileti ja toetusi pole vajagi! Kas ka spordiüritust on võimalik rahastada ainult pileti ja osalustasuga? Esinevad Tanel Samm (Monster Music OÜ) ja Vahur Mäe (MTÜ Spordiklubi Pärnu Kahe Silla Klubi).
14.10 - Eraraha kaasamise uuring ja juhend kultuuri- ja spordikorraldajale. Esineb Jüri Järv (Spordijuhtimise ja sporditurunduse koolitaja).
14.30 - Kas sponsorlus on korraldaja aitamine ja metseenlik lahkus või vastastikku kasulik koostöö? Kuidas küsida ja saada raha nendelt ettevõtjatelt, kellel seda ka päriselt jagada on? Esinevad praktikud Jaan Härms ja Eva Maarend (Saku Õlletehase AS), Janne-Laik Lõhmus (Maag Food OÜ) ja Margit Kotkas (AS LHV Pank).
15.30 - Küsimused ja vastused live
16.00 - Koosoleku lõpp
Koosolekut juhatavad Jüri Järv (Spordijuhtimise ja sporditurunduse koolitaja) ja Auris Rätsep (Avalike ürituste korraldajate liit)
Korraldaja eesmärk on koostada võimalikult sisukas ajakava ja kutsuda esinema parimad asjatundlikud esinejad, seepärast võib ajakava täieneda kuni koosoleku toimumiseni!
REGISTREERIMINE, PILETID JA TASUMINE
Koosolekul osalemine on tasuline, osalemiseks saate valida veebipileti ja saalipileti vahel. Pileti ostmiseks täitke registreerimisvorm soovitud pileti nimel klikkides siin lehel allpool.
VEEBIPILET 75€ - Live veebis + personaalne järelvaatamine ja koosoleku materjalid (registreerimiseks avaneb Google Forms)
- 1 osaleja;
- koosolekul osalemine veebis (Zoom);
- küsimuste esitamine onlines. Osadele küsimustele vastatakse lives koosoleku esinejate poolt, kõikide küsimustele vastatakse kirjalikult peale koosoleku toimumist, vastused saadetakse koosoleku kokkuvõtva materjali osana personaalselt peale koosoleku toimumist registeerimisel märgitud e-posti aadressile;
- koosoleku teemade kaupa salvestatud videoesinemiste lingid saadetakse nii saalis kui veebis osalejatele personaalselt (ligipääs parooliga) peale koosoleku toimumist registeerimisel märgitud e-posti aadressile;
SAALIPILET 100€ - Live saalis + personaalne järelvaatamine ja koosoleku materjalid (registreerimiseks avaneb Google Forms)
- 1 osaleja;
- koosolekul osalemine saalis (personaalse arvutilauaga istekoht).
- küsimuste esitamine onlines ja saalis. Osadele küsimustele vastatakse lives koosoleku esinejate poolt, kõigile küsimustele vastatakse kirjalikult peale koosoleku toimumist, vastused saadetakse koosoleku kokkuvõtva materjali osana personaalselt peale koosoleku toimumist registeerimisel märgitud e-posti aadressile;
- koosoleku teemade kaupa salvestatud videoesinemiste lingid saadetakse nii saalis kui veebis osalejatele personaalselt peale koosoleku toimumist registeerimisel märgitud e-posti aadressile;
- võimalus kohtuda esinejate, kolleegide ja potentsiaalsete koostööpartneritega (sh sponsoritega) personaalselt;
- võimalus saada tervislik lõunavõileib ja nautida tervitusjooke saabumisel/lõunapausi ajal;
Pilet ei sisalda lõunasööki, selleks on avatud Tallinna Ülikooli kolm söögikohta: Astrarium Kohvikuteala, Kohvik Oaas ja Kohvik Nova. Kohvikute menüüd on lingitud koosoleku veebilehel ajakavas kell 13.00.
Pro Koosoleku korralduspartnerid Eesti messid ja festivalid OÜ (summale lisandub käibemaks) või MTÜ Terve Eesti eest saadab teie poolt täidetud registreerimise vormi alusel tasumiseks arve, selle tähtajaks tasumisel on osalejale koht Tallinna Ülikooli Auditorium Maximum saalis või osalemine veebis (Zoom) tagatud. Sissepääs saali toimub nimekirja alusel, veebis osalemiseks saadetakse registreerimisel märgitud e-posti aadressile Zoomi link enne koosoleku algust.
REGISTREERU ASAP - OSALEJATE ARV ON PIIRATUD!
Tallinna Ülikooli Auditorium Maximum saalis on 321 istekohta (sh 1 invakoht), seega on osalejate arv saalis piiratud! Kui saalis on osalemiseks vabu kohti, siis saadame teie registreerimislehel märgitud e-posti aadressile kinnituse ja tasumiseks arve. Juhul kui vabu kohti ei ole, siis saadame teile vastavasisulise info samuti e-posti aadressile ja veebikohtade saadavuse korral saate osaleda veebis. Sissepääs saali toimub nimekirja alusel.
Veebis osalemiseks on 500 kohta. Saadame teie registreerimislehel märgitud e-posti aadressile kinnituse ja tasumiseks arve. Registreerimislehel märgitud e-posti aadressile saadame enne koosoleku algust Zoomi lingi koosolekuga liitumiseks.
Kui Teil on koosoleku teemaga seonduvaid küsimusi mida soovite, et koosolekul arutatakse ja neile vastatakse, siis saatke need: prokoosolek@eestimessid.ee.
KUS ON RAHA KOOSOLEKU KORRALDAMISEKS?
Pro Koosoleku korraldajate eesmärk on luua osalejatele sedavõrd kasulik sündmus, et sellel osalemise eest ollakse valmis ostma pilet. Me ei küsi sponsorlust ja ei taotle toetusi, oleme tänulikud iga pileti ostjale, sest tänu teile saavad Pro Koosoleku korralduskulud kaetud!
TEEME KOOSTÖÖD - SINU SIHTRÜHM ON SIIN!
Tule Pro Koosoleku koostööpartneriks - näita ja tutvusta oma toodet või teenust Pro Koosolek 5 sihtrühmale:
- kultuuriürituste korraldajad;
- spordiürituste korraldajad (spordiklubid, maakondlikud spordiliidud, spordiühendused, spordialaliidud);
- omavalitsuste kultuuri-, spordi- ja noorsootöötajatest ürituste korraldajad);
- kultuuri- ja spordirajatiste juhid;
- ettevõtete reklaami- ja sponsorsuhete juhid;
Pakume:
- Videoreklaam: Esitame koostööpartneri videoreklaami koosoleku Auditorium Maximum ekraanidel saalis ja veebis enne koosoleku algust, vaheajal ja lõppedes (koostööpartner saadab korraldajale .mp4 või .mov helindatud videofaili);
- Logobanner: Avaldame koostööpartneri logobanneri Pro Koosoleku veebilehe vasakus veerus lingina toetaja ettevõtte, toote või teenuse lehele;
- Sisupostitus Facebookis: Teeme sisupostituse Pro Koosoleku Facebooki eventi ja lisame koostööpartneri Facebooki evendis kaaskorraldajaks;
- Pilet osalemiseks: Anname koostööpartnerile 1 pileti osalemiseks kas veebis või saalis (korralduspartneri valikul), kohtade arv nii veebis kui saalis on piiratud;
- Demolaua võimalus: Võimalus osaleda toote/teenuse demolauaga koosoleku alguses/vaheajal/lõppedes Tallinna Ülikooli Auditorium Maximum aatriumis.
Koosoleku koostööpartneri staatuse maksumus on 500€, summale lisandub käibemaks. Eesti messid ja festivalid OÜ esitab tasumiseks arve.
TEEMAGA SEOTUD - LOE JA VAATA LISAKS
EE, 27.12.2024: Mida tohib teha maksumaksja rahaga... (Urmas Eero Liiv)
Postimees, 20.12.2024: MART KIVASTIK ⟩ Selgus majas – kultuuripealinnas ei pidanudki ju Tartut olema
Delfi Forte: 15.12.2024: Valitsus jagab miljoneid eurosid, et… Eestis filmitaks Valgevenet
ERR, 14.12.2024: Lang: mida on Eesti film võitnud filmi tagasimaksefondist?
ERR, 01.12.2024: Kriitikute hinnangul kultuuripealinnas Tartut tunda ei olnud
ERR, 28.11.2024: Tartu kultuuripealinn tõi mitme hotelli jaoks loodetust vähem turiste
Delfi, 25.11.2024: Tartu 2024 uuringute spetsialist: milleks Euroopa kultuuripealinn ja milline oli selle mõju?
PRO KOOSOLEK 5 KORRALDAJAD JA LOGOD
Peakorraldaja: MTÜ Avalike ürituste korraldajate liit koostöös Tallinna Ülikool.
Korralduse projektijuht: Jüri Järv, jyri@eestimessid.ee
Osalejate projektijuht: Annely Järvsalu, prokoosolek@eestimessid.ee, 555 95534
Reklaami- ja turundusjuht: Kelli Möksi, kelli@eestimessid.ee
Vastutav korraldaja: Auris Rätsep, prokoosolek@liit.ee, 504 3000
Arveldused: Eesti messid ja festivalid OÜ ja MTÜ Terve Eesti eest, arved@eestimessid.ee, 5656 0202
PRO KOOSOLEKU MISSIOON: TEEME EESTI PAREMAKS!
Pro Koosolek on Eesti Messide missiooniprojekt, mis lahendab probleeme ja arendab tulemuslikult konkreetset teemavaldkonda. Pro Koosolek ei ole lihtsalt asjaosaliste jututuba koosolekusaalis või virtuaalkeskkonnas, vaid siin vahetatud infost sünnivad ideed ja turuosaliste kokkulepped, mis lisaks vastustena tekkinud küsimustele jõuavad ka seadustesse!. Pro Koosolekul osalemine on praktiliselt tulemuslik ja võimalikult soodsa osalustasuga.
PRO KOOSOLEK AJALUGU
Esimene ehk PRO KOOSOLEK 1 toimus 11.02.2020 Tallinna Lauluväljakul. Koosoleku peateemaks oli jäätmemajandus. Tallinna Lauluväljakule kogunenud 260 ürituse korraldajat tõdesid, et keskkonnasõbralikkus ja kestlik ürituskorraldus on Eesti ürituskorraldajate töös peamised märksõnad. Niisamuti kinnitati esmakordselt jäätmete liigiti kogumise ühtne tähistusgraafika, mida üritustel edaspidi kasutama hakatakse. Koosolekul sündis ka idee esindusorganisatsiooni loomisest, mille tulemusena toimus Avalike ürituste korraldajate liidu (www.liit.ee) asutamiskoosolek Tallinna Lauluväljakul 4. juunil 2020. aastal.
Koosoleku kokkuvõte, videod, pildigaleriid ja infomaterjalid
PRO KOOSOLEK 2 (2023)
Peale kaheaastast sunnitud COVID korralduspausi toimus PRO KOOSOLEK 2 neljapäeval, 9. märtsil 2023 Avalike ürituste korraldajate liidu toetajaliikme Funrent koosolekusaalis.
Koosoleku kokkuvõte, pildigalerii ja infomaterjalid
PRO KOOSOLEK 3 (2024)
PRO KOOSOLEK 3 toimus reedel 20. aprillil 2024 Pärnu linnavalitsuse ja Avalike ürituste korraldajate liidu koostööna Pärnu keskraamatukogu saalis. Teemaks olid korduskasutusnõude praktikad avalikel üritustel, praktilised küsimused ja vastused.
Koosoleku kokkuvõte, pildigalerii ja infomaterjalid.
PRO KOOSOLEK 4 (2024)
PRO KOOSOLEK 4 toimus neljapäeval 14. novembril 2024 Unibet Arena Rock Lounges. Teemaks oli olukord korduskasutusnõude seniste kogemuste ja praktikate osas avalikel üritustel.